Pingstdagen

Pingstdagen

”Den Helige Anden”

När nånting förändras och tar ny form, så förändras allt omkring. Ta t.ex. vatten på spisen! När det kokar, så blir vattnet ånga och det blir fuktigt och varmt på väggen bakom och uppe i fläkten. Så småningom immar köksfönstret igen och man ser ingenting genom glasögonen om man står nära. Får det hålla på länge, så kokar kastrullen torrt och det blir plötsligt farligt. Det kan t.o.m. börja brinna.

Jesus hade uppstått och förändrats, det gjorde han redan i påskberättelsen, och sen for han till himmelen, förändrad. Därför firar vi Kristi himmelsfärdsdag!

Man kan beskriva det som att Jesus blev så förändrad både till kropp och själ, att han fick en slags ”skyddsdräkt”! Med den klarar han i fortsättningen av att vistas i guds-energin, i himmelriket, utan att brinna upp utan att bränna sig, utan att få strålskador!

Jesus, hade dessutom vetat i förväg vad som skulle hända se, efter uppståndelsen och efter himmelsfärden. Han hade vetat om miraklerna som skulle inträffa efter hans död. Och allt förändrades runt omkring!

Ja, Jesus hade vetat hela tiden, att Anden skulle komma som ”stand in” för honom! Jesus hade vetat  att det som hände, skulle hända! Han visste att ett öronbedövande dån skulle komma att höras och att något som såg ut som eldtungor skulle visa sig. Och allt runt omkring förändrades!

Och han visste att varenda en av apostlarna plötsligt skulle kunna tala ett för dem främmande språk. Ja, Jesus visste, att pilgrimmerna som hade kommit till Jerusalem från andra länder, plötsligt skulle höra Jesusfolket berätta om Gud på deras egna hemspråk! Precis som om apostlarna var inhyrda tolkar, på ett event! Som om de var flerspråkiga och språkgenier!

Vilket de naturligtvis inte var! Allt runt omkring  förändrades!

Men Jesus hade också vetat, att det kan bli kaotiskt och förvirrande, när Gud visar sin närvaro. Ja, Jesus hade varit helt medveten om att ingenting blir sig likt när man har upplevt något sådant. Allt förändras!

Men, alltså, det här med främmande språk? I vår tid blir väl inte särskilt många förvånade av att folk pratar olika språk offentligt. Vi hör ju andra språk hela tiden till vardags i teve och radio, hemma och borta, på gator och torg.

- I vår tid, ja. Men då, på den tiden var det uppseendeväckande. Jesus och hans vänner hade aldrig varit långt hemifrån och de hade inte gått värst mycket i skola. Var skulle de ha snappat upp främmande språk?

Och elds-tungor?  Vad det något naturfenomen? I vår tid, skulle väl inte särskilt många associera naturkatastrofer till Gud! Eller pyroteknik, eller fyrverkerier. Nej, om Gud vill få oss idag att påminnas om att Gud finns, att reagera, för det är ju det som är meningen med allt som sker och med allt ståhej, så får kanske Anden tala till oss, på ett för oss uppseendeväckande sätt. Kanske i en stilla viskning mitt i allt mediabrus i stället, eller i bön samtidigt som alla gapar i munnen på varandra och pockar på uppmärksamhet. Eller i oväntad harpomusik, när rockmusiken ger oss tinnitus. Eller i en gemenskap, när vi känner oss ensamma. Eller i ett litet barn som pekar på Trumpen och säger ”kejsaren har ju inga kläder på sig”!!! Alltid i kärlek. Och allt förändras runt omkring!

Hör vi Guds röst?

Vad får oss att stanna upp och fundera över tro?

Var upplever vi den Helige Anden? Bakom vilket träd? Under vilken tuva? I vilket ackord? I vilken klädnad? Var? Ja, var?

Profeten Jesaja uppmanade i alla fall folk i alla tider, att tacka och jubla och berätta och sjunga för Guds skull! Precis som vi gör här i dag!

Tackar Gud, gör vi för att visa tacksamhet för att det som hände, faktiskt hände!

Och jublar gör vi, när vi får vara tillsammans och fira det som hände! Fira pingstens under som förändrade allt!

Och berättar, det gör vi vecka efter vecka, år efter år, när vi läser Bibeltexter, men framförallt när vi visar vilka vi är och är stolta över att vara kristna! När vi vågar vara de kristna vi faktiskt är!

Och sjunger, det gör vi så fort vi träffas i kyrkan! Vi har 800 psalmer i psalmboken och de blir hela tiden fler och fler. Det är en fantastisk sångskatt och är en rik källa att ösa ur! De sånger man lär sig som barn, sitter i ryggmärgen hela livet, det vet vi! Samma sånger kommer vi att nynna till och kunna utantill, så länge vi lever. Det sjungs på Skansen, på Liseberg, i melodifestivaler och alla får sjunga med! Det sjungs i  kyrkan – och alla får sjunga med! Allt runt omkring förändras!

Ja, Jesus blev alltså förhärligad, står det i texten – han uppstod och han for till himmelen utan att skadas något mer. Vi fick helig Ande för att bli kvar här och orka hålla kvar det heliga, trots allt. Så att vi inte tappar bort oss och går vilse. Helig Ande, Guds osynliga närvaro, fick vi till vår hjälp. En hjälpare! Och allt förändras!

För att komma ihåg allt detta, så får vi fira pingst, varje år, i Jesu Kristi namn. Den uppståndne och den återkommande, den förvandlande och den förvandlande. Amen.

 

 

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

25.09 | 19:52

Så fint skrivet. Jag njuter av att läsa det!

...
14.02 | 14:32

Hej Therese, en underbar sida och så mycket fint att läsa. Jag uppskattar att du sprider så mycket fina budskap. Mig ger det mycket trygghet och glädje.

...
25.10 | 17:53

Kloka ord. Det behövs sådana ibland!

...
02.01 | 12:15

Gott Nytt År till dig och de dina, Terese!
Många sköna tysta stunder önskar jag dig - i stallet, eller i skogen, eller...
Vi ses och hörs snart, kram!
Pernilla

...
Du gillar den här sidan